Sommerhusbureauer og -ejere
Som sommerhusbureau eller –ejer vil der være en del spørgsmål i forbindelse med den nye madaffaldsordning.
Her har vi forsøgt at give svar på de spørgsmål, vi oplever.
Sidder du med andre spørgsmål, så tag kontakt til Genbrug på:
Tlf.: 99 74 10 14
Her finder du sorteringsvejledninger til brug for bureauer og private udlejere – materialet er på henholdsvis tysk/engelsk og dansk.
Der er tale om pdf’er på to sider med oplysninger omkring sortering af mad- og restaffald, madaffaldsposer, ekstra poser samt et kort over miljøstationer og genbrugspladser.
Med pdf’erne kan I afgøre, hvordan informationen fungerer bedst hos jer - måske vil I sende det med bookingbekræftelsen, vedlægge det i nøglemappen, eller hænge det på husets opslagstavle.
Hent materielet her:
Hvis I har brug for trykfiler til materialet, kan I kontakte Mette Dahl Vestergaard på:
Mail: mette.dahl.vestergaard[mail]rksk.dk
Tlf.: 99 74 11 02
Mobil: 30 57 08 34
Reglerne for placering er præcist de samme som hidtil. Reglerne kan findes her.
Vi håber, at sommerhusejere vil give deres placeringer et tjek i forbindelse med den nye madaffaldsordning.
Vi har reglerne omkring placering af affaldsbeholdere for at passe på skraldemændenes arbejdsmiljø.
Med den nye affaldsordning vil det også være vigtigt, at beholderne er placerede, så skraldemændene fortsat nemt og forsvarligt kan udføre deres arbejde.
I alle de nye beholdere er der pakket 200 grønne plastposer til sortering af madaffald, hvilket svarer til et års forbrug i en gennemsnitlig husstand.
Der burde altså være poser ude i alle sommerhuse til 1. nov.
Herefter udleverer vi årligt poser.
Vi er opmærksomme på, at det er svært at vurdere et gennemsnitligt forbrug af poser i et sommerhus. Sammensætningen og mængden af affald er ofte anderledes – og poserne bliver måske brugt til vådt tøj eller ryger med i tasken hjem.
Indkøb af madaffaldsposer
Hvis I henvender jer på genbrugspladserne i Ringkøbing, Tarm, Videbæk eller Hvide Sande, vil I kunne købe madaffaldsposer. Poserne kommer i en sampak på 4 ruller (200 stk. med 50 i hver rulle). Prisen for 200 stk. er 35 kr.
Husk at genbrugspladserne er kontantløse, men modtager MobilPay.
Vi har forseglet alle de nye beholdere med et klistermærke, som oplyser omkring ibrugtagning pr. 1. november (teksten er på dansk).
De gamle beholdere vil blive tømt for sidste gang op mod 1. november. Når dette sker, påsætter skraldemanden en ”hænger”, som informerer om, at nu er beholderen tømt for sidste gang, og at den nye skal tages i brug (teksten er på dansk, tysk og engelsk).
Det vil sige, at skiftet i virkeligheden sker lidt før den 1. november.
Når den gamle spand er tømt for sidste gang, SKAL den nye beholder tages i brug, idet de nye todelte biler ikke kan tømme det gamle materiel.
Vi håber, at kunne fange sommerhusgæsters opmærksomhed med hængeren.
Der kan ske fejl – det har I nok allerede oplevet (nogen har taget de nye beholdere i brug for tidligt). Når skiftet mellem den gamle og den nye ordning sker, vil der tilsvarende være andre, der bruger den gamle beholder for længe.
Det kan I gøre, hvis den gamle affaldsbeholder er blevet brugt efter skæringen
- Tømme affaldet over i en ekstra sæk (30 kr.)
- Tømme affaldet fra den gamle beholder over i den nye todelte beholder (i siden til restaffald) og bestille en ekstra tømning (214 kr.)
Vi ved, at I af og til bruger bringeordningen på miljøstationerne til ekstra affald ved sommerhusene. Dagrenovation bliver dog udfaset på miljøstationerne, når den nye ordning træder i kraft.
Oplever I, at der gentagne gange ikke er kapacitet nok ved en feriebolig, skal I melde det ind til os. Som affaldsmyndighed kan vi pålægge ejeren at tilpasse kapaciteten til det faktiske behov.
